Gamifikacja na konferencji: wykreuj niezapomniane doświadczenia na stoisku

escaperoom dla dzieci

Gamifikacja na konferencji

Kreowanie doświadczeń jest kluczowym elementem, który może przyciągnąć ludzi i zachęcić ich do interakcji z naszą marką. Popularność zdobywa gamifikacja na konferencji – więcej firm decyduje się na zastosowanie gamifikacji (grywalizacji), czyli wykorzystania elementów gier do tworzenia interaktywnych i angażujących stosik targowych oraz konferencyjnych.

Dla wielu firm targi, konferencje i kongresy są znakomitą okazją do zaprezentowania swoich produktów i usług szerokiej publiczności oraz budowania świadomości marki. W tłumie wystawców, którzy konkurują między sobą atrakcjami i walczą o uwagę odwiedzających, trzeba jednak umieć się wyróżnić. Jak dzięki gamifikacji wejść na wyższy poziom rozpoznawalności?

Czym jest gamifikacja na konferencji?

Gamifikacja to wykorzystanie mechanizmów znanych z gier do motywowania i angażowania uczestników w innych dziedzinach, takich jak np. marketing, sprzedaż etc. W przypadku stoiska targowego gamifikację możemy wprowadzić wykorzystując zagadki, gry, konkursy czy rankingi z nagrodami – jednym słowem zabawę. Dzięki temu uczestnicy targów i konferencji są zachęcani do udziału w naszych aktywnościach, a to z kolei zwiększa ich zaangażowanie, interakcję z produktami i pozytywny odbiór reprezentowanej przez nas marki. Ponadto dostarczamy gościom to na czym zależy nam najbardziej, czyli unikalne i niezapomniane doświadczenia. .
zabawy integracyjne dla dorosłych

Unikalne korzyści

Gamifikacja pomaga przyciągnąć uwagę uczestników targów czy konferencji, a tym samym skutecznie wyróżnić się spośród konkurencji. Gamifikacja na konferencji jest atrakcyjna i angażująca, ponieważ zastosowane gry i konkursy skłaniają ludzi do zatrzymania się na naszym stoisku, zwiększają szanse na nawiązanie rozmowy i budowanie relacji.

Po drugie, grywalizacja pomaga w budowaniu więzi z klientami poprzez interakcję i wspólne przeżywanie emocji związanych z doświadczaniem czegoś unikalnego – w ten sposób uruchamia się socjologiczny mechanizm „braterstwa krwi”.

Po trzecie, gamifikacja pomaga w zbieraniu cennych danych o potencjalnych klientach. Dzięki niej możemy poznać ich preferencje i potrzeby, które z kolei łatwo wykorzystać w dalszych działaniach marketingowych. Elementy gry i zabawy stają się poza tym okazją do generowania viralowej aktywności w mediach społecznościowych.

Mobilne zagadki i escape boxy

Jak zatem powinna zostać wdrożona gamifikacja na konferencji czy stoisku targowym? Jednym z pomysłów są mobilne zagadki, czyli escape boxy lub gry w stylu quest/treasure hunting. Może to być dedykowana, interaktywna gra na tabletach lub na aplikacji na smartfony, w której odwiedzający stoisko – czyli nasi gracze – będą rozwiązywać zagadki związane z produktem lub usługą firmy. Można zaprojektować kilka poziomów trudności, aby zachęcić gości do dalszej interakcji, a tym samym jeszcze dłużej eksponować markę i jej produkty.

Innym pomysłem są tzw. escape boxy. To mobilne skrzynie zagadek, gdzie odwiedzający rozwiązują szereg łamigłówek, aby otworzyć np. skrytkę z nagrodą. Taką nagrodą może być mały gadżet prezentowy, kupon zniżkowy lub próbka jakiegoś produktu. Escape boxy da się łatwo dostosować do profilu firmy lub oferowanego przez nią produktu poprzez zamieszczenie logo marki czy też stworzenie dedykowanych zagadek. Tego typu gry wymagają współpracy i zespołowego myślenia, co dodatkowo sprzyja budowaniu relacji z obecnymi na stoisku przedstawicielami firmy.

Gamifikacja na konferencji – kilka cennych wskazówek

Wprowadzenie grywalizacji na stoisku targowym może być skomplikowanym zadaniem, dlatego warto skorzystać z kilku wskazówek, które ułatwią ten proces. Po pierwsze, ważne jest dobranie odpowiednich narzędzi i technologii, które umożliwią interakcję i rywalizację. Właściwy wybór jest kluczem do sukcesu. Istnieje wiele dostępnych rozwiązań, takich jak aplikacje mobilne, interaktywne ekrany dotykowe, platformy online i specjalistyczne systemy do grywalizacji. Ważne jest, aby zdecydować się na narzędzie, które najlepiej odpowiada celom i potrzebom firmy, naszej grupie docelowej, a także jest dostępne finansowo. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na funkcjonalność, łatwość obsługi oraz ewentualne wsparcie techniczne, które z pewnością może się przydać. Dobrze jest poza tym sprawdzić opinie innych firm, które już korzystały z danego narzędzia, a także przeanalizować dostępne opcje i skonsultować się z profesjonalistami, którzy najlepiej pomogą w doborze właściwych rozwiązań

Po drugie, warto zaplanować gry i konkursy z wyprzedzeniem, aby zapewnić ich płynność i efektywność. Zbyt skomplikowane zagadki lub zbyt długie konkursy mogą bowiem zniechęcić odwiedzających. Dlatego tak ważne jest znalezienie odpowiedniego balansu między wyzwaniem a przyjemnością. Profesjonalne wykonanie gier i konkursów oraz odpowiednie przeszkolenie personelu obsługującego stoisko, pozwoli zapewnić wysoką jakość doświadczeń.

Wreszcie trzeba pamiętać o nagrodach i motywacjach dla uczestników. Konkursy i gry powinny być nagradzane, aby budzić miłe skojarzenia, a przede wszystkim zachęcić odwiedzających do dalszej interakcji i budowania relacji. Nagrody mogą być materialne, takie jak gadżety z logo firmy czy próbki produktów, ale też niematerialne, np. w postaci darmowych konsultacji czy atrakcyjnych rabatów. Przy okazji warto jeszcze pomyśleć o sposobie zbierania danych o uczestnikach przygotowanych przez nas gier, które mogą być potem wykorzystane w dalszych działaniach marketingowych. Naturalnie, należy też zwrócić baczną uwagę na wszystkie prawne aspekty tego typu działań.

Studia przypadków

Istnieje wiele udanych przykładów, które pokazują jak zastosowana została gamifikacja na konferencji czy też stoisku targowych. Jednym z nich jest case study szwajcarskiej firmy specjalizującej się w tworzeniu zaawansowanych technologii medycznych, głównie w obszarze monitorowania nieinwazyjnego i innowacyjnych rozwiązań dla opieki zdrowotnej.

Podczas konferencji medycznej zorganizowanej przez Unię Europejskich Towarzystw Noworodkowych i Okołoporodowych UENPS (Union of European Neonatal and Perinatal Societies) jej reprezentanci przygotowali na swoim stoisku mobilny escape room. Atrakcją była krótka, 10-minutowa gra, w której goście (głównie doktorzy nauk medycznych) rozwiązywali zagadki ściśle związane z produktami firmy. Zadania wewnątrz skrzyni zostały dostosowane do kontekstu wydarzenia, umożliwiając uczestnikom zdobycie wiedzy na temat sensorów monitorujących oraz ich funkcji, jednocześnie angażując przedstawicieli środowiska medycznego w branżowe wyzwania. Rozgrywka okazała się niezwykle pasjonująca, nie tylko dla osób biorących udział w konferencji, ale także dla pracowników firmy, którzy włączyli się do zabawy, rywalizując w rozwiązywaniu zagadek na czas. Dzięki angażującym grom wszyscy odwiedzający stoisko mieli możliwość aktywnej zabawy i poznania marki w sposób prosty, ale i nieoczywisty. Związane z tym pozytywne skojarzenia zostały na długi czas.

Zwiększ frekwencję

Podsumowując. Grywalizacja na stoiskach targowych i konferencyjnych to innowacyjny sposób na zwiększenie frekwencji i zapewnienie niezapomnianego doświadczenia dla uczestników. Wykorzystanie elementów gier, takich jak mobilne zagadki i escape boxy, przyciąga uwagę i angażuje w interakcję z marką. To z kolei przekłada się na większą świadomość marki, budowanie owocnych relacji biznesowych i generowanie potencjalnych leadów. Zwracajmy jednak uwagę na odpowiedni dobór narzędzi i technologii, które będą wspierać nasze cele. Gamifikacja bez wątpienia pozwala wejść na wyższy poziom marketingu doświadczeń, zwiększyć zainteresowanie i zapewnić długofalowe oddziaływanie marki na potencjalnych klientów, a w rezultacie zwiększyć sprzedaż. Warto o tym pamiętać.

O AUTORCE:

Patrycja Curyło

CEO i ekspertka ds. gamifikacji. Pomysłodawczyni i projektantka gier miejskich, wirtualnych i stacjonarnych, ekspertka branży edutainment, aktywna przedsiębiorczyni i trenerka. Kreatorka marek Gamescape – edukujących pokoi zagadek i gier, a także Escapecity – autorskich rozwiązań team buildingowych i marketingowych. Twórczyni prestiżowego projektu adaptacji idei escape room w instytucji kultury – „Filharmonia Escape Room”, realizowanego dla Filharmonii Krakowskiej oraz laureatka projektu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – zagrajwsztuke.pl. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego

PRZYGOTUJMY COŚ WSPÓLNIE!

GRA NA ZAMÓWIENIE?