Escape room lokuje Kraków

Escape room lokuje Kraków. Krakowska Skrzynia Zagadek – gamifikacja i city placement

W dobie rosnącej konkurencji między miastami, innowacyjne formy promocji, żeby przyciągnąć turystów i inwestorów, stają się kluczowym elementem strategii marketingowych. W Krakowie wykorzystuje się nietypowe narzędzie promocji: mobilny, escape room, który łączy city placement z elementami gamifikacji.
Edukacyjne escape roomy – trend ze Skandynawii Pomysł nie jest nowy. Trend edukacyjnych escape roomów, które czerpią z dziedzictwa kulturowego, przywędrował ze Skandynawii. To już nie tylko rozrywka, ale poszerzanie wiedzy z zakresu historii, kultury czy sztuki. Dlatego wykorzystanie escape roomów, a idąc dalej, ich mechanizmów w promocji miast, staje się popularne w Europie. Wśród przykładów można znaleźć:
  • Gry miejskie, takie jak np. „Old Town Amsterdam: Sailor’s Treasuer” w holenderskim Amsterdamie – interaktywna gra prowadząca przez historyczne kanały i ukryte zaułki miasta
  • Escape roomy oparte, których fabuła dotyczy historii miasta, takie jak warszawskie „Powstanie Warszawskie”
  • Aplikacje z elementami AR (Augmented Reality) jak np. „B(AR)CELONA” – aplikacja wykorzystująca AR, w której tematyczne trasy prowadzą po zabytkach kultury, architektury czy punktach gastronomicznych.
Clou takich rozwiązań to zastosowanie mechanizmów gamifikacji (grywalizacji), które dostarczają dodatkowych bodźców i sprawiają, że zaangażowanie graczy /odbiorców rośnie. Całość tworzy unikalne doświadczenie, a przede wszystkim edukuje poprzez immersję.
Escape room lokuje Kraków

City placement. Escape room lokuje Kraków.

 

City placement to adaptacja koncepcji product placement (lokowania produktu) na potrzeby marketingu terytorialnego: miast, regionów, krajów. Polega na eksponowaniu miejsca, jego charakterystycznych miejsc, symboli czy elementów kulturowych w filmach, serialach, grach komputerowych, książkach oraz innych formach przekazu. Główne formy city placement można spotkać w:

  • Filmach fabularnych (np. „O północy w Paryżu), serialach telewizyjnych (np. Sandomierz w „Ojcu Mateuszu”, czy Kraków w „Emily in Paris”), programach dokumentalnych czy rozrywkowych,
  • Powieściach (np. „Hanemann” Stefana Chwina), reportażach czy literaturze faktu,
  • Grach: komputerowych (np. seria Assasin’s Creed), mobilnych czy escape roomach,
  • Wydarzenia kulturalnych, np. biennale sztuki czy festiwale muzyczne.
Głównym celem tej strategii jest budowanie rozpoznawalności miasta, wzmacnianie jego marki i kreowanie pozytywnych skojarzeń poprzez pokazywanie charakterystycznych zabytków, prezentację lokalnej kultury, historii, lokalnych legend, a także stylu życia mieszkańców. A to z kolei prowadzi do zwiększenia ruchu turystycznego, przyciągania inwestorów i rozwoju lokalnej gospodarki.

Badania pokazują, że miasta, które były tłem dla popularnych filmów, seriali czy gier mogą doświadczyć wzrostu rozpoznawalności o 20-30% wśród potencjalnych turystów.

City placement jest skutecznym narzędziem promocji miast, łączące elementy marketingu, kultury i rozrywki, a jego efektywność wynika z naturalnego sposobu prezentacji miasta oraz możliwości dotarcia do szerokiej grupy odbiorców. W dobie rosnącej konkurencji między miastami, umiejętne wykorzystanie city placement może stanowić kluczowy element strategii marketingowej miasta, przyczyniając się do jego rozwoju ekonomicznego i kulturowego.
Escape room lokuje Kraków

Promocja Krakowa poprzez grywalizację

Ten sam modus operandi obecny w pokojach zagadek oraz city placement wykorzystuje Krakowska Skrzynia Zagadek. To mobilny escape room, w którym w zagadkach zaadaptowano motywy związane z kulturą i historią oraz ciekawostki turystyczne Krakowa.

Dzięki temu Krakowska Skrzynia Zagadek to nie tylko narzędzie rozrywki, ale przede wszystkim niestandardowe medium promocyjne miasta Krakowa, które:

  • Edukuje poprzez zabawę – uczestnicy gry poznają historię i kulturę Krakowa w przyjemny i angażujący sposób,
  • Buduje pozytywne skojarzenia, bo gra wyzwala pozytywne emocje związane z miastem,
  • Zachęca do odwiedzin i eksploracji miasta.

Dlatego też nieprzypadkowo partnerem Krakowskiej Skrzyni Zagadek jest Kraków Tourism Alliance. To Stowarzyszenie, którego misją jest wspieranie rozwoju turystyki szytej na miarę, integracja interesariuszy dla minimalizowania konfliktów między branżą turystyczną, turystami i mieszkańcami oraz łączenie kultury, przemysłów kreatywnych i sektora turystyki.

Podsumowanie

Krakowska Skrzynia Zagadek to innowacyjne narzędzie, które doskonale wpisuje się w nowoczesne trendy promocji miast poprzez grywalizację. Wykorzystanie tego typu interaktywnych narzędzi w marketingu terytorialnym nie tylko przyciąga uwagę, ale także buduje głębsze, emocjonalne połączenie z miastem. W erze, gdy doświadczenia cenione są bardziej niż kiedykolwiek, Krakowska Skrzynia Zagadek stanowi przykład, jak kreatywnie i skutecznie można promować miasto, angażując turystów w fascynującą podróż przez historię i kulturę Krakowa.

PRZYGOTUJMY COŚ WSPÓLNIE!

GRA NA ZAMÓWIENIE?