Escape room lokuje Kraków
Escape room lokuje Kraków. Krakowska Skrzynia Zagadek – gamifikacja i city placement
- Gry miejskie, takie jak np. „Old Town Amsterdam: Sailor’s Treasuer” w holenderskim Amsterdamie – interaktywna gra prowadząca przez historyczne kanały i ukryte zaułki miasta
- Escape roomy oparte, których fabuła dotyczy historii miasta, takie jak warszawskie „Powstanie Warszawskie”
- Aplikacje z elementami AR (Augmented Reality) jak np. „B(AR)CELONA” – aplikacja wykorzystująca AR, w której tematyczne trasy prowadzą po zabytkach kultury, architektury czy punktach gastronomicznych.
City placement. Escape room lokuje Kraków.
City placement to adaptacja koncepcji product placement (lokowania produktu) na potrzeby marketingu terytorialnego: miast, regionów, krajów. Polega na eksponowaniu miejsca, jego charakterystycznych miejsc, symboli czy elementów kulturowych w filmach, serialach, grach komputerowych, książkach oraz innych formach przekazu. Główne formy city placement można spotkać w:
- Filmach fabularnych (np. „O północy w Paryżu), serialach telewizyjnych (np. Sandomierz w „Ojcu Mateuszu”, czy Kraków w „Emily in Paris”), programach dokumentalnych czy rozrywkowych,
- Powieściach (np. „Hanemann” Stefana Chwina), reportażach czy literaturze faktu,
- Grach: komputerowych (np. seria Assasin’s Creed), mobilnych czy escape roomach,
- Wydarzenia kulturalnych, np. biennale sztuki czy festiwale muzyczne.
Badania pokazują, że miasta, które były tłem dla popularnych filmów, seriali czy gier mogą doświadczyć wzrostu rozpoznawalności o 20-30% wśród potencjalnych turystów.
Promocja Krakowa poprzez grywalizację
Ten sam modus operandi obecny w pokojach zagadek oraz city placement wykorzystuje Krakowska Skrzynia Zagadek. To mobilny escape room, w którym w zagadkach zaadaptowano motywy związane z kulturą i historią oraz ciekawostki turystyczne Krakowa.
Dzięki temu Krakowska Skrzynia Zagadek to nie tylko narzędzie rozrywki, ale przede wszystkim niestandardowe medium promocyjne miasta Krakowa, które:
- Edukuje poprzez zabawę – uczestnicy gry poznają historię i kulturę Krakowa w przyjemny i angażujący sposób,
- Buduje pozytywne skojarzenia, bo gra wyzwala pozytywne emocje związane z miastem,
- Zachęca do odwiedzin i eksploracji miasta.
Dlatego też nieprzypadkowo partnerem Krakowskiej Skrzyni Zagadek jest Kraków Tourism Alliance. To Stowarzyszenie, którego misją jest wspieranie rozwoju turystyki szytej na miarę, integracja interesariuszy dla minimalizowania konfliktów między branżą turystyczną, turystami i mieszkańcami oraz łączenie kultury, przemysłów kreatywnych i sektora turystyki.